Sunday, December 7, 2008

Catitan balik Kampung Sempena Aidil Adha

Syukur alhamdulillah pada pagi 6 Disember 2008 aku kembali ke kampung untuk menyambut Hari Raya Aidil Adha bersama-sama keluarga tercinta walaupun kakak sulong tidak dapat bersama kerana kakandanya terpaksa bekerja pada hari raya kedua, tetapi itu tidak menjadi sebab untuk saya beraya di negeri sendiri.

Tahun ini aku balik bersama sepupu perempuan yang bekerja di Serdang memandangkan dia selalu balik keseorangan apa gunanya saudara yang berada tidak jauh . Pelbagai cabaran yang kami tempuhi sebelum tarikh 5 Disember tiba satunya semasa hendak membeli tiket. Baru je seminggu dari bulan November, tiket bas ekspress sudah habis di hentia Putra, nak tak nak terpaksa la beli bas tambahan.

Selepas itu kami diberi ujian daripada kawan-kawan yang tinggal di negri-negeri yang tidak terlibat dengan banjir. Mereka kata “ Tak yah balik lah, kampong ko banjir tak leh nak raya gak…” he..he… betuah punya kawan. Tapi nasib baik aku tinggal di Kota Bharu yang Alhamdulillah tidak dilanda banjir.

Kawasan yang agak teruk dilanda banjir seperti Kuala Krai, Kawasan-kawasan yang berdekatan dengan sungai Golok seperti pengkalan Kubur dan Rantau Panjang, Tahan Merah dan lain-lain lagi.

Pada 5 Disember 2008 iaitu hari jumaat aku bertolak daripada rumah pukul 6petang, aku dihantar oleh sahabat serumah dengan menaikit motor nya ke stesen Komuter Bangi. Dari situ aku berjumpa dengan Anuar pelajar Dip. Tahfiz yang juga warga Kelantan,Pasir Tumboh dan seorang lagi sekampung yang aku tak pasti namanya.

Dalam komuter penuh sesak dengan orang ramai, hampir-hampir aku tak dapat keluar tetapi Alhamdulillah Allah mengizin kan aku keluar di perhentian stesen Putra pada tepat jam 7 petang dan aku bersama kawan solat maghrib di stesen tersebut.

Selepas solah aku terus ke terminal kerana sepupu aku sudah lama menunggu kerana beliau bertolak dari Serdang jam 5.30petang lagi. Sampai disana kami makan malam bersama walau pun aku tak cukup duit nak beli air, ingat kan dia faham yang aku tak ada duit last-last beli kat dia sorang je. Tetapi tak apa aku masih simpan duit untuk memberli air botol 100Plus untuk bekalan diatas bas.

Selepas itu aku solat isya’ di surau terminal berjemaah kemudian terus kembali di tempat me nunggu takut tak jumpa tempat menunggu bas. Perhentian Bus tambahan ini tidak sama dengan bas ekspress kerana kena tunggu di luar terminal. Jangkaan aku memang betul kerana terpaksa berlari kesana-sini menanyakan orang tempat menunggu sebenar, dahla waktu naik iaitu pukul sembilan dah dekat.

Aku menelefon Affendi iaituseorang pekerja Transnasional yang bertanggungjawab terhadap bas tambahan ini. Semasa aku menelefon beliau line masa tu tak jelas aku tak dapat mendengar maklumat yang diberitahu. Selepas itu aku ke kaunter takut-takut beliau atau orang-orang nya ada disana. Alhamdulillah aku terjumpa agennya dan beliau member tahu tempat menunggu di depan Kondominium diluar terminal.

Aku kembali di tempat sepupu aku selepas aku tinggal kan dia sekejap he..he.. untuk mencari tempat. Satu lagi ujian aku selepas selepas 1jam kami tunggu bas masih tidak tiba-tiba, kami mula gelisah, sepupu aku yang bernama Ct Nur Fadilah (Kak Ti) anak sulong dari mak saudara ke 3 sebelah mak itu menanyakan kan aku betul ke tak tiket ni dan ejekan orang luar yang mengakatan orang Kelantan tak boleh balik kerana banjir..kurang asam..

Alhamdulillah akkhirnya penantian kami berakhir iaitu bas yang ditunggu telah sampai pada jam 10malam dan tahun ini kami naik bas tentera (ATM) untuk pulang ke kampung. Pada awal perjalana kami masih lagi berbual setelah beberapa minit kami mula buat kerja sendiri iaitu…tido..

Sepanjang perjalanan kami merentasi ujan renyai hinggalah sampai di hentian Merapoh aku keluar keseorangan untuk makan, baru aku tahu tidur nipun mengakibatkan lapar gak ek. Aku pergi berseorangan kerana kakti syok dengan tidurnya..lantak dia la.

Selepas 40 minit, bas menyambung perjalanannya dan Alhamdulillah pada pukul 3.45 kami telah memasuki sempadan Negeri Kelantan iaitu Gua Musang kemudian pada pukul 7 pagi kami sampai di Kota Bharu walaupu pada mulanya kami tak sedar sehinggalah Driver bas bengang dengan membunyikan Hon. Kami turun dan menunggu bapa masing-masing dan alhmdulillah masing-masing selamat sampai kerumah.