Tuesday, March 18, 2008

Pada Suatu Pagi Di KL Sentral

Pada suatu pagi 5 Mac 2008, saya rancang untuk balik ke Kelantan untuk mengundi dengan kereta api, alhamdulillah tiket masih ada, pada jam 8.30mlm naik di KL Sentral, pada waktu ini masih awal, jadi aku berehat sebentar di McDonald untuk makan, Aku menempah 1 set McChiken dan 1 Aiskrim Sunday Chokolate.

Aku duduk sambil makan , makanan yang telah aku tempah tadi sambil memerhatikan gelagat pelanggan disini. Apa yang menariknya aku terlihat seorang perempuan pakai baju t-shirt lengan panjang warna pink dan bertudung, perempuan tu agan cantik, pastu datang seorang lelaki dan bergek-gerak tangan,aaku perhati lagi, perempuan itu juga membalas dengan benda yang sama.

Barula aku mengerti rupanya-rupanya mereka berdua itu bisu,apa yang menariknya mereka itu macam orang sempurna, saling mengerti, itu la kelebihannya bahasa isyarat yang telah berjaya mengubah mereka yang tidak bernasib baik tetapi boleh menjalankan kehidupan seperti insan biasa.

Kesimpulannya disini, pentingnya kefahaman antara manusia, selain daripada keselarasan bahasa, kesamaan kefahaman juga penting bagi menjaga sillaturrahim sesama manusia, bak kata pujangga Rambut Sama Hitam, Tetapi Hati Lain-lain. Itu la islam mengajar kita, segala tindakan kita perlu berpandukan kepada sesuatu yang boleh memberi kafahaman dan menyelesaikan segala masalah iaitu Al-Quran.Apabila semua orang berpandukan kepada Al-Quran,Assunnah dan para ulamak tabi’tabiin. Tidak ada perpecahan antara sesama Islam.

0 comments: