Thursday, February 28, 2008

Warkah Buat Sahabat...

Seketika pada dahulu, di suatu tempat cahaya ilmi yang juga satu temujanji allah kepada kita, pada masatu aku hanya seorang budak yang amat terpinggir dari dunia yang luas yang menanti kita dalam satu amanah perjuangan agama, pada masatu aku dh mula bergerak keseorangan kemana aku pergi disitu aku jadi, alhamdulillah aku ialah aku sekarang, bermula pada peringkat permulaan di sekolah menengah aku bersahabat rapat dengan yang boleh dikatakan sahabat,tetapi ia mungkin di takdirkan berpisah, dia ke negeri sembilan aku kekal di situ, aku ingat ia akan kembali, tetapi dia telah tercelup dengan suasana di sana yang jauh dari fikrah asal sebagai pelajar agama.

Aku meneruskan perjuang, aku tak tahu aku merupakan seorang yang di nanti oleh guru-guru pada suatu hari menjadi pimpinan pelajar, aku tak tahu yang segala yang aku tempuhi merupakan guru yang mengajar risiko yang akan ditempuhi, sepanjang perjuangan aku telah ramai yang menemani ku tetapi tidak lama, aku tertanya-tanya dimana orang yang sepatutnya bersama ku dalam perjuang Islam?

Pada ketika aku jadi pimpinan pelajar sekolah ku, aku buat apa yang patut belajar dan mencari ilmu hidup,dan aku pada masa itu bersam a senior aku dalam pimpinan sekolah,aku marangcang pelbagai program untuk adik-adik ku, dan juga target perjuangan dimasa depan dan kami sentiasa bersama, tetapi ia tak kekal sebab sahabatku itu pergi begitu sahaja,dia kemalangan pada 2006….

Alhamdulillah aku sempat belajar Ilmu tauhid dan Aqidah segala yang terjadi ini ada hikmahnya, betul memang ada hikmah iaitu setiap manusia akan pergi tanpa disedari dan janji tinggal janji… selepas itu aku meneruskan perjuangan , belajar bagaimana kepimpinan Islam, sebab aku berminat dalam Politik Islam, aku tertarik dengan pemimpinnya yang berjaya menawan Kelantan, aku nyatakan begitu sebab aku tahu asal usulnya yang meengharuungi pelbagai rintangan untuk sampai ke sini.

Pada zaman sekolah itu kepimpinan terikat dengan 3 sekawan yang menjadi harapan sekolah labih-lebih lagi guru penasihat Badan Dakwah pada masa itu, seorang diletak di Badan Redaksi, Seorang di Badan Dakwah dan aku Di badan Disiplin, ye itu la yang diharapkan, tetapi allah lebih bisa menetapkan sahabat yang sepatutnya memegang Badan Dakwah yang menjadi harapan sekolah itu… menolak,kerana prinsin nya pada masa itu “Bagaimana kita nak berdakwah kepada orang sedangkan diri kita sendiri tak terjaga”. Aku tak faham, aku hanya boleh tersenyum sebab aku menghormati pendirian dia, rancangan ku selepastu hanya nk dia bagi pendapat dan komitmen dalam organisasi tersebut sahaja,tapi alhamdulillah dia dipilih untuk jadi Timbalan Presiden Badan Dakwah, dan aku harapkan satu kerjasama yang luar biasa dalam tarbiah pelajar dan membangkitkan sekalilagi kegemilangan MPI…

Namu…ku ingat kucing rupanya Harimau yang makan sahabatnya sendiri, terus terang aku katakan pada masa itu aku lumpuh kerana tiada “support” dari sahabat sebenar,pada masa itu mereka macam ingin merebut program diluar bidang, aku tiada pegangan dan aku… jatuh… sekali lagi aku bagitau aku jatuh… sebab sahabat yang dulu bersama kini(masa itu) melepaskan ku.

Aku pada waktu itu seorang yang cepat mengalah dan lemah semangat,tak apa aku masih ada ahlijwatankuasa ku, tapi kecewa tak disangka-sangka sejarah yang baik bertukar keruh, orang bawahanku berpecah kepada 2 pengaruh, dan Sahabat yang Timbalan Presiden juga lupuh tiada pegangan, aku pada waktu itu seperti seorang yang bengkrap yang berjalan ditepi jalan,lalu tersepak sahabat ku yang dulu bersamaku, aku memberi bantuan dan sokongan kepadanya sebab memori… sebab memori…pada masa itu aku lupakan apa yang terjadi pada aku.

Pada waktu itu mereka yang berkuasa terus berkuasa kami hanya menonton je.. biarlah kami buat-buat gagah biarpuh sekeliling tinggal kosong, tak apa SPM lebih penting, tapi alhamdulillah ALLAH bersama orang yang bersabar, aku berjaya membalas dendam yang sepatutnya terkena kepada kami.

Aku pada waktu itu hanya menuggu “ exam” je. Tetapi aku tidak pernah ptus asa untuk kembalikan semula kepimpinan MPI kepada asal dengan tingkatan 6 untuk kekalkan jawatan tetapi halangan aku terlalu besar tentang dari guru sendiri yang dulu pernah bersama dalam perjuangan, lalu senior ’02 berjumpa denagan ku dan nasihat,berudur… aku pada waktu itu dalam keadaan tertaksa,menerima dan terpaksa menghancurkan impian kepada adik-adik ku.

Selapas itu kami berpecah dia mengambil keputusan pergi ke Poli Tech, yang pada mulanya ingin bersama aku di Darul Anuar, tapi takmengapa aku menghormati keputusannya tanpa mengkritik sebab sebelum ini dia berjanji ikut bersama.

Aku mula kan pengajian di sana, dan sekolah itu sekolah menteri besar kelantan jadi aku lebih kepada bidang politik…pada masa yang sama aku sahabat ku tadi dan 2 lagi sahabat yang bekas sekolah dulu ingin menyertai bidang sukarelawan,ye…kami “join” dan dengan jayanya pihak sana memuji kerja kami. Sampai la kehari ini kami masih menyertainya.

Pada suatu hari sahabat ku yang politech ini balik,dan mengajak aku ke satu IPT di selangor, aku kata tengok lu,disebab kan aku rasa STAM ku tak cemerlang aku menyahut ajakan nya dengan niat dia sahabat aku.

Kami pun diterima untuk ke ipt tersebut dan meneruskan pengajian di peringkat tinggi dalam bidang masing-masing,pada mula nya kami bersama dan lama-lama jarang makan sekali, aku ingat tanggapan nya pada sejarah sekolah dulu dah berubah tetapi masih ada,dengan cara selalu memandang rendah dan mengaggap pendapat ku ini tak boleh pakai, selalu main-main dan mengaggap jika aku memberi pandangan, semuanya jenaka. Memang aku turut ketawa sebab menang aku menghormatinya, terus terang aku katakan jika hal-hal agama aku rujuk kat dia, tetapi takkan tak ada bidang yang boleh dia rujuk kat aku? Bodoh sangat ke aku ni? Sepanjang aku hidup stat dari kepimpinan sekolah adakah tak ada yang boleh aku kongsi?

Nak cerita bukan nak promosi diri, tetapi pemjelasan, pada suatu hari aku dalam bidang sukarelawan yang aku sertai pada hari itu, ada sedikit pertengkaran psikologi, jadi aku kurangkan ikut program, aku duduk dipejabat, semua orang pejabat tahu pasal masalah aku dan semua mereka bersetuju.

Aku memang jenis yang suka buat kerja, aku mencari dan buat apa yang patut disana, aku belajar bagaimana protokol dipejabat dan dalam program, aku jadi urustia program besar. Aku banyak belajar dan banyak kenal orang atasan masatu aku join ABIM, selepas itu aku banyak jadi urusetia program berbentuk dakwah, aku mula terpikat dengan organisasi ini yangselari dengan kehendak aku.

Aku didedah dengan aktivis peringkat mahasiswa dipanggil PKPIM(persatuan kebangsaan pelajar islam malaysia) aku banyak masuk mesyuarat diorang, dan belajar bagaimana suasana kerjasama dan fahaman dalam mesyuarat yang serius(tidak main) kepada apa yang dibincang, hormati pendapat orang lain dan menegur dengan tidak sakitkan hati jika ada kesilapan.

Aku selepas itu aku dedahkan kepada sahabat aku yang pada masa itu tidak tunjukkan reaksi positif (sebab memandang rendah pendapat aku) takapa dia setai seperti terpaksa, aku masa itu memang hormati pendapat dia hanya teruskan apa yang dirancang untuk aktif di selangor.

Hampir 1 tahun aku di KUIS bersamanya, pada masa sebelum ini aku ingat dia dah ubah tanggapan aku seorang yang tidak patut direspek. Aku bersabar dengan caranya dan aku dengan cara aku, aku terpaksa buat begitu sebab aku ada agenda dan amanah yang berlu laksanakan, dia tak tahu pasal apa yang berlaku pada aku, apa yang aku lalui.

Sampai sekarang aku tidak boleh tahan lagi perasan aku yang selalu diperkcil kan, aku terpaksa berjuahan dengannya, sebab aku takut lemah semangat habis segala yang dirangcang tinggal begitu sahaja, aku tak nak kecewakan orang yang mengharap kepadaku dan percaya kepada ku

Sampaila di KUIS sekarang aku sertai satu persatuan bawah masjid, pada mula nya aku ingat biasa kerana ia jauh berbeza dari organisasi ku sertai sebelum ini, dari segi pengurusan dan siqah. Aku pun ingin guna pengalaman aku untuk membentuk suasana yang matang di sini dengan bidang dan tugas kau sebagai Exco penerangan aku buat dan aku guna segala kemahiran yang ada dalam mutimedia

Alhamdulillah ia diterima oleh semua walau ada yang terpaksa dan mengatakan mengikut syura’ aku tidak tahu mana silapnya susah untuk puas kan hati semua orang ni, lama-kelamaan aku mulain suka dengan persatuan ini. Aku mempunyai ramai sahabat yang sangat memberi komitmen kepada ku aku selesa bersama mereka walaupun mereka asal dari negeri yang kurang penganut Islam iaitu Borneo, daripada sahabat senegeri yang membanggakan serambi mekkah itu.

Dan pada masa itula pendirian aku mula berputik yang lebih tegas dan pimikiran ku hanya kepada perjuangan Islam yang hanya memerlukan mereka yang serius sahaja dengannya. Sekarang pendirian aku LAWAN TETAP LAWAN yang bermaksud perjuangan perlu diteruskan walaupun dugaan yang sangat besar dihadapan. Alhamdulillah aku dah dapat ramai kawan yang sefikrah dengan aku, mereka faham aku suka atau tidak suka akan sesuatu perkara, dan begitu jua aku.

Dan aku tetap aku yang akan meneruskan amanah ini, aku tidak berbalah dengan sesiapa Cuma ingin menjauhkan diri agar semangat ku kekal, aku sepakat diatas perkara yang diepakati, dan perjuangan Islam akan ku teruskan sampai ke akhir hayat ku…. “Jika kamu membantu agama allah, nescaya allah membantu mu”.(Surah Muhammad)……….

0 comments: