Tuesday, March 24, 2009

Tahniah.... Ust Nasaruddin Dan Cg. Zuhairi

Alhamdulillah pada awal pagi ini aku berasa sungguh semangat selepas pulang daripada Muktamar Dewan Pemuda PAS kawasan Kota Bharu iaitu bertempat di dewan Gelanggang Seni Negeri Kelantan pada 23 Mac 2009 bermula dari jam 8 malam hingga 1 pagi he..he..


Sejak di bangku sekolah menengah lagi aku di dedahkan benda kepartian,almaklumlah di Kelantan ini pengaruh politik lebih-lebih lagi PAS amat kuat sehinggakan dapat bertahan selama 18tahun walaupun semasa kemenangan besar parti kerajaan.


Dengan keberkatan semangat perjuangan yang tidak tunduk kepada mana-mana habuan Negeri Kelantan malah bersama 4 lagi negeri menang besar pada pilihan raya umum pada Mac 2008 yang lalu walaupun salah satunya telah diramapas selepas 14 bulan memerintah.


Apa yang aku nak ceritakan disini ialah dua orang individu yang bertanggungjawab memimpin serta membimbing aku serta beberapa rakan didalam kepimpinan pelajar atau muda ini sehinggakan aku dan rakan-rakan lain boleh member khidmat ditempat lain yang juga bertunjuangkan dakwah dan juga tarbiah.


Bukan bermaksud aku ini sudah hebat sekarang dan mempu menggegarkan dunia, tetapi daripada pentarbiahan dan juga bimbingan diperingkat asas aku dapat meneruskan perjuangan diperingkat seterusnya seingga sekarang walaupun diperingkat ini kami mempunyai pembimbing yang lain bersesuaian dengan semasa.


Sudah lama aku impikan dua orang tokoh (bagi aku) ini untuk mendapat ganjaran walaupun mereka tidak meminta, diatas apa yang mereka telah korbankan kudrat mereka ini ketika masih bergelar guru disebuah sekolah kelolaan Yayasan Islam Kelantan (YIK),di jalan Long Yunus di belakang taman bunga yang dikenali sebagai Maktab Pengajian Islam (Kini Maahad Pengajian Islam) MPI.


Mentor yang aku maksud kan ialah Ust Nasaruddin Mahmud Muhyiddin dan Cikgu Zuhairi. Izinkan aku menceritakan sedikit latar belakang mereka, Ust Nasaruddin atau dipanggil Ust. Din oleh anak-anak muridnya, Kelulusan Ijazah dalam bidang Usuluddin ( Pengajian Al-Quran) di Universiti Al-Azhar, Mesir. Mengikut cerita beliau semasa kecil bukan lah seorang yang petah kerana ibunya pernah menyindir “Din ni malu kecek po ado Mas dale mulut”(jgn mrh ust J) tetapi siapa sangka beliau pernah menjadi ketua pelajar Kelantan semasa di Mesir walaupun jenis yang suka menolak jawatan.


Selepas setahun berada di MPI daripada Maahad Darul Anuar, Pulau Melaka(MADA), beliau kembali berkhidmat di MADA pada 2005,dimana aku pada masa itu berada di tingkatan 5. Aku akur diatas pemindahanya kerana beliau dinaikkan pangkat sebagai Penolong Kanan (Pentadbiran Sekolah) di sana dan selepas 3tahun disana beliau dinaikkan pangkat lagi sebagai pengawai khas kepada ADUN Bunut Payong YB.Taqiyuddin Hassan yang juga Exco Kerajaan Negeri Kelantan.


Seterusnya Cikgu Zuhairi Ismail, aku mulai kenal beliau semasa tergerak hati untuk menceburi bidang kepimpinan sekolah pada 2003 sebagai pengawas dan juga badan dakwah. Beliau Kelulusan dalam bidang Diploma Akaun di UKM. Sebelum pindahnya Ust. Din ke MPI, beliaulah yang banyak menggerakan kepimpinan pelajar dengan memberi dorongan dalam pelbagai aktiviti pelajar yang tidak menyimpang dari dakwah dan tarbiah. Biarpun aku nun dinasa sedang menuntut ilmu aku masih mendengar segala maklumat terkini beliau iaitu Cg Zul dilantik menjadi Penolong Kanan Pentadbiran di Sekolah Menengah Agama (Arab) Azahariah, Melor.


Aku berpuas hati dengan apa yang mereka capai sekarang tetapi pada Muktamar DPP Kota Bharu “tadi” aku semakin berbangga kerana itulah cita-cita aku selama ini iaituu mereka mendapat kepimpinan majlis tertinggi dimana Cikgu Zuhairi telah dilantik sebagai Timbalan Ketua Pemuda PAS Kota Bharu manakala Ust. Din dilantik sebagai Naib Ketua Pemuda PAS ( baru je aku sindir “ Ust ni suka menolak jawatan” Masa makan tadi (jangan mare lagi..).


Apa yang berlaku keatas mereka ini akan aku jadilah inspirasi untuk meneruskan perjuangan Islam dalam kerja-kerja dakwah ini dengan tenang walaupun dalam Kapal yang berlaina tetapi laut yang sama J, terima kasih aku dan rakan-rakan kepada mereka diatas bimbingan yang tidak terputus sehingga sekarang. Dan Ust..Cikgu…. ini janji saya. Saya akan meneruskan perjuang ini hingga keakhir hayat dan “Jika sekumpulan burung berterbangan kemerata dunia tetapi burung-burung itu akan kembali kepada habitat asal mereka..jangan risau ..

0 comments: