Friday, March 6, 2009

Hari-hari dalam hidup ku dan kisah satu persoalan

Baru-baru ini seluruh masyarakat dunia menyambut tahun baru 2009, ia bermakna 2008 juga sudah berlalu, begitu juga semasa sambutan awal 2008 dahulu, kita juga telah meninggalkan tahu sebelumnya juga. Begitulah tahun demi tahun kita sentiasa akan menyambut perkara yang sama Cuma cara yang berbeza mengikut zaman tersebut.

Sebagaimana kita juga, semakin hari akan meninggalkan sejarah, adakah perkara baik atau buruk itu terpulang kepada kita, Firman Allah: “Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali mereka sendiri yang mengubahnya”. Dan sebagaimana juga kita semakin hari yang kita lalui, semakin jauh kita berjalan dan melangkah demi melangkah mengikut jalan pilihan masing-masing.

Begitu juga aku, sekarang baru ku sedar aku telah jauh melangkah dan telah lama berjalan diperhentian ini, tidak kusangka aku telah melalui zaman bayi ku, zaman kanak-kanak, zaman tabika, zaman sekolah rendah, selepas itu keperingkat menengah hinggalah melangkah ke IPT. Zaman ini di panggil zaman remaja.

Pada mulanya aku merasa bangga bila berada ditahap ini sebab itu lah cita-cita aku di masa lampau. Pada waktu aku berumur 6-7 tahun aku menginginkan kedewasaan kerana pada masa kecil semua dikawal rapi oleh ibu bapa termasuk ekonomi. Apa yang aku hendak semua tak boleh, mahal lah itulah inilah, walaupun aku tahu ibu bapa ku bukan lah orang berada. Tetapi apalah sangat kesedaran ku pada masa itu seperti kanak-kanak lain walaupun aku seorang yang pendiam dan bercakap dengan orang kenal sahaja.

Tetapi bila aku mencapai impian ini, aku ingin masa lalu ku berulang, aku ingin kembali ke zaman kanak-kanak. Kenapa? Mungkin anda pun inginkan nya. Pada zaman ini barulah aku tahu betapa hebatnya dugaan, seperti yang diberitahu sebelum ini, zaman ini aku berjuahan dengan keluarga, lebih-lebih lagi aku seorang lelaki yang suka mencari sesuatu yang baru.

Segalanya aku melakukannya seperti menyelesaikan masalah, tinggal dirumah sewa bersama rakan-rakan, berayau dari Bangi hingga ke Kuala Lumpur, hadapi cabaran dengan pelbagai jenis manusia dan juga budaya. Masa depan terletak pada keputusan yang dibuat oleh diri ku sendiri,tidak seperti zaman kecilku, semuanya orang dewasa yang membantu ku dan membimbingku.

Pada zaman ini juga aku akan dan telah melalui peristiwa-peristiwa dimana dahulu aku hanya perkara terjadi orang dewasa aau orang berjuahan denganku, iaitu Kelahiran, Perkahwinan dan juga kematian. Aku tidak menyangkan rakan sebaya ku dan ada 2orang anak, tidak kurang juga yang semakin hari semakin ada sahabat yang menamankan zaman bujangnya dengan pasanagan pilihan dan yang paling sulah ku nak lalui ialah peristiwa kematian yang berlaku kepada rakan sebaya….

Aku tidak menyangka pada zaman ini aku juga berani untuk membuat pilihan calon teman hidup,bukan aku sengaja tetapi naluri yang membawa diri ini. Aku pada zaman kecil sudah biasa berkawan dengan orang perempuan kerna, aku anak tunggal lelaki daripada 4orang saudaraku. Begitu juga spupu dan kerabat terdekat, kebnyakan mereka perempuan.

Sangka aku telah biasa dengan mereka dan faham isihati setiap kaum hawa, tetapi sekarang…lainlah. Kadang aku tak faham apa yang mereka hendak, apa yang mereka sangka pada ku,ada yang cukup rapat dengan ku, kadang-kadang terfikir die ni syok kat aku ke? Tepi kadang-kadang gaya macam tak syok kat aku.

Ada yang terbaru, seorang teman (perempuan) yang dikenali dalam persatuan belia, selalu mengantar mesej (SMS) pada ku bermula sebelum hari raya Aidil Adha pada akhir tahun 2008. Pada mulanya tidaklah serangcak sekarang dan jarang-jarang “chit-chat “ dengannya tetapi dia sentiasa menghantar sms dan aku melayan atas sebab orang dikenali walaupun tidak lah rapat. Ia terus berlaku sehingga sekarang dan kebanyakannya dia yang memulakan menghantar sms.

Dia pernah cerita sebelum ini ramai lelaki yang sms dengannya tetapi bila lelaki itu meluahkan perasaan dia buat perangai yang menyampah menyebabkan lelaki-lelaki tersebut tidak lagi melayannya. Aku menafsirkan perkara itu pun akan berlaku kepada ku “Jika” aku membuat seperti lelaki-lelaki tadi. Dia pernah menyatakan, beliau suka sms dengan lelaki tetapi mung oorang perempuan ini tidak memahami sifat seorang leki tidak boleh dihadiri seorang perempuan yang mereka kenali akan paras rupa dan pendidikan mendekati mereka. Hati Lelaki ini akan tibulkan perasaan akan perempuan yang mendekatinya.

Aku ingin akhiri diari ini dengan persoalan ini…mengapa??(Anda tolong bagi pendapat)

0 comments: