Wednesday, August 20, 2008

Ke Festival Sketsa Kemerdekaan


Pada 17 Ogos saya di pelawa oleh sahabat seperjuangan dari USIM iaitu saudara Najib pelajar diploma pendidikan Islam ke kampus nya untuk menyaksikan satu majlis atau festival yang diberi nama Festival Sketsa Kemerdekaan peringkat akhir yang dianjurkan oleh Majlis Perwakilan Pelajar (MPP-USIM).


Program sebegini dianjurkan sempena hari kemerdekaan yang akan tiba supaya memperingati perjuangan generasi pada zaman itu. Sketsa ini di sertai mengikut wakil falkulti dan di peringkat akhir ini hanya kumpulan sahaja yang berjaya iaitu Falkulti Sains Dan Teknologi dan Falkulti satu lagi saya tak pasti.



Saya sampai disana dalam pukul 9.30malam pada masa itu kumpulan pertama sudah bermula buat persembahan. Tiba-tiba dalam kumpulan tersebut mata saya macam mengcam sesuatu, oh rupa-rupaya Dalila kawan dalam Skuad Ibu Pejabat (SIP BBNK) terut sertai persembahan tersebut.


Festival tersebut berkahir jam 11.45malam dan kumpulan Falkulti sains dan teknologi yang disertai oleh kawan saya itu menang manakala si Najib tadi dapat anugerah pelakon lelaki harapan dimana dia sendiri pun terkejut dan selepas itu beliau menhantar saya pulang ke rumah sewa.



Saya amat tertarik dengan idea festival sketsa kemerdekaan yang memupuk kembali penghayatan perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan dimana golongan muda sekarang sudah menyalahgunakan malam kemerdekaan yang asalnya menjadi symbol kebebasan daripada kongkongan pihak asing kepada menjadi gambaran menyambut kemerdekaan dengan perkara yang tidak bermoral dan ia telah disalah ertikan.



Begitulah jika kemerdekaan ini hanya berjuang untuk mendapatkannya sahaja bukan untuk membawanya dengan mengisi nilai-nilai Islam dan tidak bercita-cita untuk mengembalikan kegemilangan Islam di tanah Melayu pada ketika pemerintahan Sultan Melaka dahulu.



Semoga aktiviti sebegini boleh di “Upgred” kan dengan memperbanyakan dengan pengisian nilai-nilai Islam kerana bangsa Melayu dengan agama Islam diibaratkan kuku dengan isi yang tidak boleh dipisahkan hanya orang yang berotakkan binatang sahaja sanggup meninggalkan agama yang suci lagi benar ini.